Woensdag - Reisverslag uit Karonga, Malawi van marja en ron oudhuis oudhuis - WaarBenJij.nu Woensdag - Reisverslag uit Karonga, Malawi van marja en ron oudhuis oudhuis - WaarBenJij.nu

Woensdag

Door: Ron

Blijf op de hoogte en volg marja en ron oudhuis

14 September 2017 | Malawi, Karonga

Woensdag
Na alle ervaringen in de twee parken, de game drive's en het vervoer in het mini busje hebben we vandaag een 'rustdag'.
's morgens hebben we wat lessen bijgewoond van de kinderen van floja.
Eerst even gymnastiek in de buitenlucht.
Over een touwtje springen voor de allerkleinsten en touwtje springen voor de oudere kinderen. Daarna in een klas waar de kinderen vormen moesten leren, vierkant, driehoek,trapezium enz. Ook een groep waar het tellen van 0 tot 10 werd geleerd.
Zeer leerzaam om te zien hoe ze het hier doen. Klassikaal opdreunen en daarna moest elk kindje apart tot 10 tellen.
'S middags hebben Paulien en Marja even de voorraad voor de school geinventariseerd en hebben Andre en ik een kabel voor een internet versterker, met de hulp van Collette, de assistant manager, geinstalleerd.
'S avonds waren we uitgenodigd bij Eston voor het avondeten.
Eston is een goede vriend van Andre en Paulien, die ze hebben overgenomen van Floor en Jan. Een man met belangstelling voor andere culturen, nieuws e.d. Hij is zelfs een keer met Floor en Jan in Nederland geweest. Voor hem was het de 1e keer in een vliegtuig en hij moet net zo verbaasd zijn geweest over de gewoonten en cultuur in Nederland als wij ons verbazen over Malawi.
Ook dit was weer een bijzondere ervaring. Wanneer lukt het je om te eten bij een Malawiaan thuis?
Hij heeft voor Malawiaanse begrippen een groot huis en is welgesteld. Hij heeft stoelen en een bankstel een tv en radio.
Maar een huis in Malawi is toch iets anders dan in Nederland. Geen plafond, je kijkt tegen de zinken dak bedekking aan. De muren waren ooit wit geweest. Koken wordt gedaan open houtvuurtje buiten het huis. Geen wasmachine o.i.d. Kortom met verbazing zaten we in de kamer en lieten alles over ons heen komen. We aten rijst, met een sausje, vlees, en wat witte kool met uiten en tomaten.
Na het eten weer terug naar floja, in het donker. Straat verlichting is hier niet. Fietsers zonder licht rijden op de rijbaan en tegenliggers hebben vaak groot licht aan. Kortom zeer gevaarlijk. Andre en Paulien rijden dan ook liever niet in het donker en nu begrijpen we waarom.