Vrijdag 15 sept - Reisverslag uit Karonga, Malawi van marja en ron oudhuis oudhuis - WaarBenJij.nu Vrijdag 15 sept - Reisverslag uit Karonga, Malawi van marja en ron oudhuis oudhuis - WaarBenJij.nu

Vrijdag 15 sept

Door: Ron

Blijf op de hoogte en volg marja en ron oudhuis

21 September 2017 | Malawi, Karonga

We zijn weer online en lopen een paar verslagen achter. Hier is de 1e.
Vandaag gaan we Nkhata bay naar Mayoka village. Dit hebben Andre en Paulien geregeld. Andre heeft vanochtend, om 08.00 uur, een vergadering met de chief en andere aanwezig in het dorp Ngara. Het is een algemene evaluatie over de voortgang van het toiletgebouw van de primary school in Ngara. Maar Andre heeft ook wel wat opmerkingen over de voortgang.
De gemeenschap zou o.a. zand en water moeten leveren voor het cement. Dit wordt niet op tijd geleverd waardoor de bouw stagneerd. Verder is Andre niet tevreden over de kwaliteit van de metselaars.
Uiteindelijk is duidelijk gemaakt dat de gemeenschap hun verantwoordelijkheid moet nemen.
Omstreeks 11.30 uur werd onze auto gebracht. Een Nissan Navarra, met complete campeeruitrusting en met een koelkastje waardoor we in de ogen van Andre ineens 'snobs' werden. Na een emotioneel afscheid, o.a. doordat de kindjes en de leraressen en leraren ons uitzwaaiden. André en Paulien bedankt voor alle goede zorgen en deze geweldige ervaring. Hierna vertrokken we met de chauffeur die de auto gebracht had. Hij moest, via Mzuzu, terug naar Lilongwe. In Chitimba moesten we even naar een paar houtsnijwerkers waar we bij Steve naamplaatjes hadden besteld. Steve was nergens te vinden, hij was aan het lunchen, maar waar? Iemand ging Steve halen en ondertussen werden we verleidt om nog een paar stuks houtsnijwerken kopen. Vervolgens bleek de auto geparkeerd te staan boven een houtvuurtje waar iemand nog zijn visjes op wilde bakken of koken. De auto maar weggezet. Uiteindelijk kwam Steve en kregen we onze naamplaatjes.
Toen naar Mzuzu, waar we de chauffeur hebben afgezet. Onderweg nog langs een ongeluk gereden die net was gebeurt. Van een vrachtautotje met open laadbak was kennelijk de laadbak plotseling open gegaan en waren de mensen die erop zaten en de lading op de weg gevallen. Er laten een aantal gewonden in de berm, bij sommigen zag het er niet goed uit.
Toen op weg naar Nkhata bay. Eerst een stuk slechte weg, toen een nieuw stuk geasfalteerd stuk, glad als een biljardlaken en toen weer kuilen en gaten.
Uiteindelijk zijn we aangekomen in Nkhata bay op zoek naar Mayoka village, die Andre en Paulien hadden gereserveerd. Daar aangekomen bleek er geen reservering op onze naam te zijn. Kennelijk was men het vergeten in het boek te zetten.
Mayoka village is een verzameling huisjes op en tegen de rotsen gebouwd.
Het ademt een beetje de sfeer van woodstock in Bloemendaal. Een gave tent.
Hier hebben we lekker gegeten en zijn op tijd naar bed gegaan.

• 22 September 2017 - 14:39

Peter Brouwer:

En zo gaat dat dan: mensen die achteruit van de auto afvallen omdat de laadklep los gaat. Heel bijzonder als wij ons dan druk maken over kabeltje van een losbreekreminrichting (..?) .
    Het zal ook heel bijzonder zijn om afscheid te nemen van zoveel lieve en dierbare mensen.
    Geniet van jullie volgende belevenissen, groeten van iedereen uit het MDCK en de nast mij zittende Ron K. :-).