Dinsdag, 5 sept - Reisverslag uit Kalonga, Malawi van marja en ron oudhuis oudhuis - WaarBenJij.nu Dinsdag, 5 sept - Reisverslag uit Kalonga, Malawi van marja en ron oudhuis oudhuis - WaarBenJij.nu

Dinsdag, 5 sept

Door: Ron

Blijf op de hoogte en volg marja en ron oudhuis

05 September 2017 | Malawi, Kalonga

Gisteren was de 1e school dag van de kleuters bij flojamalawi. Wat een genot om te zien. Na met alle leraren en leraressen en koks kennis te hebben gemaakt ging de school beginnen, dit was om 07.30 uur. Sommige kindjes waren er al om 06.45 uur en waren al aan het spelen op de speeltoestellen. Dit waren de oudere kinderen. Voor de nieuwe kindjes, 3 jaar, was het natuurlijk allemaal een nieuwe ervaring. Sommige gingen gelijk spelen maar natuurlijk vloeien er op zo'n 1e dag ook wat traantjes van kinderen die geen afscheid van de moeder konden nemen. Uiteindelijk toeterde de hoofdmeester op zijn Fuvuzela en gingen alle kindjes de leslokalen in. Wij, Marja en Ron, waren voor die kindjes een bezienswaardigeheid. Even voelen aan je armen naar die witte huid met haar en naar het haar van Marja, blond en wat langer. In de klassen wordt al gauw orde geschapen en gaan de kindjes, ouderwets, opzeggen wat de meester of jug zegt. En dat met "slechts" 22 kindjes in een klas.
Na de 1e les krijgen ze te eten, nasima, Maispap. Daarna even buiten spelen op het strand waar bij de hoofdmeester, ook weer opdreunend, de kindjes engelse woordjes leert. Een gedreven man die hoofdmeester.
Daarna zijn we met Andre, wat klusjes gaan doen en daarna wat boodschappen doen in Nyungwe en Rene, mijn broer ophalen in Chilumba. Rene was niet lekker en moest opgehaald worden. Op de markt tomaten kopen. Dit is een feest op zich. Iedereen kent Andrea en alle vrouwen willen dat bij bijhun zijn tomaten koopt. Na wat afdingen en pingelen komt er een mooie prijs uit en wordt de teil tomaten over geheveld in de mand die Andre bij zich heeft.
Na in de plaatselijke winkel spijkers en dakplaten en meel te hebben gekocht gingen we weer terug. Iedereen Kent Andrea en Pauline. Iedereen moet even een hand gegeven worden en een paar woorden mee worden gewisseld en dan gaan we weer verder. De kindjes zijn inmiddels naar huis.
'S avonds lekker eten, het is om 18.00 uur donker, en op tijd naar bed.

• 05 September 2017 - 19:14

Peter Brouwer:

wat een ontzettend leuk verhaal!. Het zegt genoeg over de prachtige verrichtingen van floja en ook hoe jullie dit ervaren. Schitterend. Heel veel geluk en succes. groetjes Janny en Peter