Maandag - Reisverslag uit Karonga, Malawi van marja en ron oudhuis oudhuis - WaarBenJij.nu Maandag - Reisverslag uit Karonga, Malawi van marja en ron oudhuis oudhuis - WaarBenJij.nu

Maandag

Door: Ron

Blijf op de hoogte en volg marja en ron oudhuis

13 September 2017 | Malawi, Karonga

maandag, 2e dag Nyika en naar Vwaza.
Na de avondeten game drive en een goede nachtrust gaan we de volgende dag op weg naar Vwaza, national reserve park. Eerst 's morgens vroeg nog even een game drive en Andre besloot een andere route te nemen, zoals hij eerder had gedaan. Een prachtige pad die door de verschillende landschappen van Nyika voerde.
Onderweg zagen een groep zebra's en antilopen gespot en verder ging het over het pad en een paar keer hadden we echt de 4 wheel drive nodig. Onderweg nog een halve boom moesten kappen die ons de weg versperde en uiteindelijk kwamen we tot de ontdekking dat het pad niet verder ging. Dit was waarschijnlijk omdat er een gebied afgerasterd was voor een groep nieuwe olifanten, die vanuit een ander park, waren over gebracht en een lange tijd de gelegenheid krijgen om te wennen. Men was alleen vergeten de bewijzering aan te passen. Dus 2 uur gereden en nu weer 2 uur terug naar het begin. Het was de bedoeling om ongeveer rond 13.00 uur in Vwaza aan te komen maar dat werd dus 17.00 uur.
In Vwaza hadden we twee hutjes/lodges aan het meer. Toen we aankwamen hoorde Paulien in de verte olifanten getrompetter. En ja hoor, op een afstand van ongeveer 300 meter zagen we een hele kudde lopen, wel meer dan 20. Onze 1e olifanten in het wild! Een bijzondere ervaring. Bij het spotten van de olifanten in het olifantengras rende er nog een warthog van ons af, 10 meter van ons vandaan.
De nijlpaarden, die in dit gebied leven lieten zich al gelijk zien en horen.
De volgende morgen vroeg een game drive gedaan langs het meer. Heel veel nijlpaarden, herten, apen en antilopen gezien. Langzaam aan naderde we onze lodges. Op een afstand zagen we een paar olifanten voor onze lodges langs lopen. Andre gaf even gas om te kijken of we dichterbij konden komen, voor dat ze weg waren.
We kwamen bij de lodges aan en twee olifanten stonden op 50 meter afstand bij een hutje waar een bankstel stond en waar, ooit, een barretje zou komen. Toen hoorde we het geluid van nog meer olifanten achter en opzij van onze lodge. En ja hoor een hele kudde olifanten van meer dan 25stuks liepen langs onze lodge en voor onze lodge langs op ongeveer 20 meter afstand. Maar we hoorde nog meer geluid en toen bleek de bul met een paar wijfjes achter onze lodge langs te lopen, op slechts 10 meter afstand!!! Wat zijn de beesten groooot. We beleefden wel enige spannende momenten. Langzaam aan vertrok de hele kudde naar het terrein waar we ze gisteren ook hadden gezien. Na een goed ontbijt waren we weer helemaal klaar voor de volgende uitdaging. We verlieten Vwaza om weer naar Flojamalawi te gaan.
Na ongeveer een 1 1/2 uur werden we gebeld, we hadden een laptop van floja vergeten mee te nemen. Wat te doen? Uiteindelijk besloot Andre alleen terug te rijden en gingen we met een minibusje naar Ed en Carmen. Deze minibusjes zijn een soort van openbaar vervoer. Het was een rit van ongeveer 1 uur, door de bergen en met slingerwegen.
In Nederland is het vervoer van 8 personen toegestaan in een dergelijk busje.
Al gauw kwam er een busje aan. Hij leek vol te zijn, maar gelukkig er stapte iemand uit. Even herschikken en toen konden wij er met z'n drieen ook bij.
Uiteindelijk heb ik 19 volwassenen geteld en drie kinderen en de nodige bagage. De achterklep kon niet dicht vanwege de bagage en zat vast met een touwtje.
Wat een ervaring!
En gewoon met 80 km/u door de dorpjes terwijl er kinderen en volwassenen langs de kant van weg lopen. We waren blij dat de bestemming was bereikt. Bij Ed en Carmen hebben we het avondeten gebruikt en wat sleutelhangers bij de plaatselijke houtsnijwerkers besteld.
De dieren spotten tijdens een game drive is geweldig maar proberen te begrijpen hoe het dagelijkse leven hier gaat is ook zeer leerzaam en waardevol.

• 13 September 2017 - 21:41

Nils:

Dat klinkt als een geweldige ervaring!!! Superleuk om alles te lezen!

• 14 September 2017 - 09:07

Peter Brouwer:

Jeeeemig wat maken jullie veel mee zeg! Wat een geweldige ervaring. Ik hoop dat jullie kans zien om mooie foto's en filmpjes te maken want dit zal niet elk jaar gebeuren.
    Ik snap ook dat het wel even angstig is als je bijna ingesloten zit tussen olifanten.........dan zijn ze zeker heeeeeel groot.
    Blijf vooral elke dag een stukje schrijven :-). Erg leuk