Woensdag, 6 sept. - Reisverslag uit Karonga, Malawi van marja en ron oudhuis oudhuis - WaarBenJij.nu Woensdag, 6 sept. - Reisverslag uit Karonga, Malawi van marja en ron oudhuis oudhuis - WaarBenJij.nu

Woensdag, 6 sept.

Door: Ron

Blijf op de hoogte en volg marja en ron oudhuis

06 September 2017 | Malawi, Karonga

Gisteren, zijn we een wandeling wezen maken met Andre en Paulien, naar de primery school en een andere kleuterschool in Ngara.
Wat een verschil. De kleuterschool was ook begonnen en een leraar met ongeveer 30 kindjes in een lokaal. Een oude bende vergeleken met Flojamalawi. Daarna naar de primary school. 2 schoollokalen voor 1100 kinderen. De schoollokalen zien er niet uit. Geen banken, de kinderen zitten op de grond. Vies en smerig.
De andere kinderen krijgen les onder de boom. Daarna weer terug over het strand waar lokale vissersvrouwen de visjes drogen. Kleine zilverkleurige visjes, kleiner dan ansjovis. De vissersboten zijn uitgeholde boomstammen. Daarna uitrusten en kwamen er twee campinggasten, zuid afrikanen op doorreis naar Zambia. Vandaag woensdag, Ben ik met Andre naar een bomen plantage geweest. Andre had 50 blue gum bomen nodig voor het dak van een wachtershuisje. Same met 5 Werklui in de auto van Andre naar de opzichter van de plantage. Die was niet te vinden.
Andre had een vrachtautotje geregeld die de bomen zou vervoeren. Een kleine Nissan, max. 3500 kg. Die chauffeur/eigenaar belde om 08.45 uur of Andre nog kwam. Toen we bij zijn auto aankwamen lag de benzinetank eraf en waren ze druk aan het sleutelen. Wij gingen alvast en toen we de de opzichter hadden gevonden gingen we werklui met bijlen en machetes de bomen kappen. Het leek ongeorganiseerd. Maar uiteindelijk waren en 40 gekapt en moesten er nog 10 meer gekapt worden. Daarna op het kleine vachteautotje geladen. Ik was bang dat de voorwielen los zouden komen vanwege het gewicht. Maar gelukkig, alles ging goed. Daarna naar flojamalawi.
Vanmiddag wat schilderwerk gedaan en pleisterwerk hersteld van de buitenlokalen van flojamalawi. Morgen gaan we naar Karonga.